Drótkötél hibajelenségek sorozat
Probléma: Pászmalazulás és kosárképződés
Minden darukezelő találkozott már a drótkötelein pászmalazulással vagy kikosarasodással. A drótkötelek dinamikus terhelése gyakran magyarázatul szolgál ezekre a kötéldeformációkra (még az ISO 4309 régi verziójában is). A legtöbb esetben azonban a dróthuzal és a pászmák meglazulását valamint a kikosarasodást más mechanizmusok okozzák.
A drótkötél és a pászma kilazulásának, valamint a kosárképződmények kialakulásának leggyakoribb oka a drótkötél saját tengelye körüli elcsavarodása. Példaként nézzünk meg egy kötéldarabot, amely mindkét végén rögzítve van, és elcsavarodás ellen biztosított. Ha ezt a drótkötelet középen megfogjuk és egyszer megforgatjuk a saját tengelye körül (35. ábra), akkor az egyik oldalon meghosszabbítjuk, a másikon pedig lerövidítjük (36. ábra).
Ennek következményeként az egyik oldalon a külső pászmák (37. ábra), a másik oldalon pedig a belső pászmák túl hosszúak lesznek ( 38. ábra).
De vajon mi csavarhatná a daru drótkötelét a saját tengelye körül? Bármelyik tárcsa vagy dob képes erre. Ha egy drótkötél elhajlási szögben fut fel fel egy tárcsára, akkor először a kötélhorony oldalán lévő tárcsát érinti, majd legurul a horony aljába (39. ábra). A folyamat során a drótkötél a saját tengelye körül eltekeredik. Az elhajlási szög növekedésével a csavarodás nő.
40. ábra 41. ábraHa a drótkötél 5°-os elhajlási szögben lép be ugyanabba a tárcsába, akkor az oldalfalat nagyon magas helyzetben és lefelé gördülve érinti, 50°-kal elfordulva!Természetesen a drótkötél nem mindig gördül le az oldalról, úgy mint egy fogaskerék a fogaslécen. A lefelé irányuló mozgás mindig a gördülés és a csúszás keveréke lesz. A keletkező csavarás mértéke nagymértékben függ a drótkötél és a szíjtárcsa közötti súrlódástól.1.1. 1. megoldás: KötélkenésA drótkötél és a kötéltárcsa közötti súrlódási tényező csökkentésének legegyszerűbb módja a drótkötél kenése. Egy jól megkent drótkötél sokkal kevésbé csavarodik be, amikor belekerül a tárcsába, mint egy száraz vagy korrodált kötél.1.2. 2. megoldás: Acél kötélkorong műanyag helyettAz acél és a műanyag közötti súrlódási tényező nagyobb, mint az acél és acél közötti súrlódási tényező. Azonos geometriai feltételek mellett ezért az acéltárcsán lévő drótkötél lényegesen kevésbé csavarodik, mint a műanyag tárcsán.51.3. 3. megoldás: Nagyobb nyitási szögű kötéltárcsákHa a tárcsa nyitási szöge nagyobb, a drótkötél sokkal mélyebbre fut a horonyba egy nagyobb elhajlási szög esetén, mielőtt hozzáér a karimához. A 42. ábra kötélkeresztmetszetek sorozatát mutatja, amelyek 5°-os elhajlási szög mellett 60°-os nyitási szögű horonyba lépnek. A drótkötél lényegesen alacsonyabb helyzetben érinti az oldalfalat, mint a 39. ábrán, és csak 25°-kal van megcsavarodva. A nyitási szög 35°-ról 60°-ra történő növelésével a csavarodás mértéke 50%-kal csökken.Ezért a kötéltárcsáknak legalább 45°-os nyitási szöggel kell rendelkezniük, a DIN 15061 szerint. Az 52°-os nyitási szög (a brit szabvány szerint) még jobb.