Drótkötél hibajelenségek sorozat

 

Probléma: Pászmalazulás és kosárképződés

Minden darukezelő találkozott már a drótkötelein pászmalazulással vagy kikosarasodással. A drótkötelek dinamikus terhelése gyakran magyarázatul szolgál ezekre a kötéldeformációkra (még az ISO 4309 régi verziójában is). A legtöbb esetben azonban a dróthuzal és a pászmák meglazulását valamint a kikosarasodást más mechanizmusok okozzák.

A drótkötél és a pászma kilazulásának, valamint a kosárképződmények kialakulásának leggyakoribb oka a drótkötél saját tengelye körüli elcsavarodása. Példaként nézzünk meg egy kötéldarabot, amely mindkét végén rögzítve van, és elcsavarodás ellen biztosított. Ha ezt a drótkötelet középen megfogjuk és egyszer megforgatjuk a saját tengelye körül (35. ábra), akkor az egyik oldalon meghosszabbítjuk, a másikon pedig lerövidítjük (36. ábra).

Ennek következményeként az egyik oldalon a külső pászmák (37. ábra), a másik oldalon pedig a belső pászmák túl hosszúak lesznek ( 38. ábra).

De vajon mi csavarhatná a daru drótkötelét a saját tengelye körül? Bármelyik tárcsa vagy dob képes erre. Ha egy drótkötél elhajlási szögben fut fel fel egy tárcsára, akkor először a kötélhorony oldalán lévő tárcsát érinti, majd legurul a horony aljába (39. ábra). A folyamat során a drótkötél a saját tengelye körül eltekeredik. Az elhajlási szög növekedésével a csavarodás nő.



 37. ábra: A külső pászmák túl hosszúsága a drótkötél kicsavarása miatt


38. ábra: A belső pászmák túl hosszúsága ugyanazon drótkötél becsavarása miatt

39 ábra: A drótkötél a horony aljába gördül le. Ez afolyamat elcsavarja.

A 40. és 41. ábra egy kötél-keresztmetszet sorozatot mutat be, amelyek egy 35°-os horonynyitási szögű kötéltárcsába futnak ( USA szabvány szerint). Ha a drótkötél 1°-os elhajlási szögben lép be a tárcsába, akkor nagyon mélyen érinti a tárcsa oldalait, és csak 5°-kal csavarodik el.




                 40. ábra                                                                       41. ábra

Ha a drótkötél 5°-os elhajlási szögben lép be ugyanabba a tárcsába, akkor az oldalfalat nagyon magas helyzetben és lefelé gördülve érinti, 50°-kal elfordulva!

Természetesen a drótkötél nem mindig gördül le az oldalról, úgy mint egy fogaskerék a fogaslécen. A lefelé irányuló mozgás mindig a gördülés és a csúszás keveréke lesz. A keletkez
ő csavarás mértéke nagymértékben függ a drótkötél és a szíjtárcsa közötti súrlódástól.

1.1. 1. megoldás: Kötélkenés

A drótkötél és a kötéltárcsa közötti súrlódási tényező csökkentésének legegyszerűbb módja a drótkötél kenése. Egy jól megkent drótkötél sokkal kevésbé csavarodik be, amikor belekerül a tárcsába, mint egy száraz vagy korrodált kötél.

1.2. 2. megoldás: Acél kötélkorong műanyag helyett

Az acél és a műanyag közötti súrlódási tényező nagyobb, mint az acél és acél közötti súrlódási tényező. Azonos geometriai feltételek mellett ezért az acéltárcsán lévő drótkötél lényegesen kevésbé csavarodik, mint a műanyag tárcsán.

5

1.3. 3. megoldás: Nagyobb nyitási szögű kötéltárcsák

Ha a tárcsa nyitási szöge nagyobb, a drótkötél sokkal mélyebbre fut a horonyba egy nagyobb elhajlási szög esetén, mielőtt hozzáér a karimához. A 42. ábra kötélkeresztmetszetek sorozatát mutatja, amelyek 5°-os elhajlási szög mellett 60°-os nyitási szögű horonyba lépnek. A drótkötél lényegesen alacsonyabb helyzetben érinti az oldalfalat, mint a 39. ábrán, és csak 25°-kal van megcsavarodva. A nyitási szög 35°-ról 60°-ra történő növelésével a csavarodás mértéke 50%-kal csökken.

Ezért a kötéltárcsáknak legalább 45°-os nyitási szöggel kell rendelkezniük, a DIN 15061 szerint. Az 52°-os nyitási szög (a brit szabvány szerint) még jobb.


                       42. ábra

1.4. 4. megoldás: Használjon műanyag köztes rétegű drótköteleket!

A műanyag köztes réteggel ellátott drótkötelek lényegesen jobban ellenállnak az egyes szálak kilazulásának és a kosárképzésnek, mint a más típusú drótkötelek.

1.5. 5. megoldás: Kerülje a túl keskeny kötélhornyokat!

A pászmák kilazulását és a kosárképződést a túl szűk hornyok is okozhatják. Ha a horony sugara túl kicsi (43. ábra), a drótkötél összenyomódik, amikor nekiütközik a tárcsának vagy a kötéldobnak. Ekkor a külső pászmák túl hosszúak lesznek a csökkentett kötélátmérőhöz és a felesleges pászma egy pontra tolódik el. Ezen a ponton (általában ez a mozgás végpontja) végül szállazulást vagy kosárképzést találunk.


43. ábra: A kötélhorony túl keskeny

A kötélhorony sugara a névleges kötélátmérő 0,53-0,54-szerese legyen. Ha a horony sugara kisebb, a tárcsát vagy a kábeldobot át kell dolgozni vagy ki kell cserélni. Ha ez nem lehetséges, akkor ugyanolyan szakítószilárdságú, de kisebb névleges kötélátmérőjű kötelet kell használni, amelyre az előírt feltételek vonatkoznak.