Rakományrögzítés

 

A rakománybiztosító eszközök gyártásához Európában általában az EN 12195 szabvány 2. és 4. része az irányadó.

A rakománybiztosító eszközök alkalmazását illetően a VDI 2700 Blatt 3.1 irányelv a mérvadó. Hosszú évek után ez a dokumentum átdolgozva, néhány változtatással újra megjelent.

A VDI 2700, a Német Mérnökök Szövetségének (VDI) 2700. irányelve a rakományok biztonságos kezelését szabályozza a közúti járműveken. A VDI 2700 nem jogszabály, de általánosan elismert műszaki szabályzatnak minősül.

Főbb pontok:

  • A rakománybiztosítási eszközök: A teherfelvevő eszközök, kötelek, hevederek, láncok mellett az egyéb rakománybiztosítási eszközök a Munkavédelmi Törvény értelmében munkaeszközöknek minősülnek. A munkáltatónak kockázatértékelés keretében meg kell határoznia és rögzítenie kell a vizsgálatok típusát, mértékét és határidejét.
  • Szakértői ellenőrzés: A rakománybiztosítási eszközöket évente legalább egyszer szakértőnek kell ellenőriznie; ezt a ellenőrzést dokumentálni kell.
  • Szakértő: Szakértő az, aki szakmai képzettsége és tapasztalata alapján kellő jogi és műszaki ismeretekkel rendelkezik a rakománybiztosítás területén, és így meg tudja ítélni a rakománybiztosítási eszközök munkavédelmi szempontból biztonságos alkalmazását.
  • További változások: A 3.1-es lap új kiadása lehetővé teszi:

·        A rakományrögzítő hevederek hivatalosan is rövidíthetők! A gyártók már régóta engedélyezik a rakományrögzítő hevederek rövidítését: a felhasználó tehát a hevedert kívánt hosszúságára vághatja. Ez nem befolyásolja a hevederek teherbírását, így logikus, hogy a VDI 2700 irányelv is beépítette ezt a módosítást. Tehát: A rakományrögzítő hevederek vágása megengedett.

·        A rakománybiztosító hevederek emelőeszközökkel kombinálhatóak! Gyakran merül fel a kérdés, hogy a rakománybiztosítás során megengedett-e emelőhevederek/kötelek használata. Végül is a rakománybiztosító eszközök emeléshez való használata szigorúan tilos. A VDI 2700 irányelv legújabb módosítása óta a emelőhevederek hivatalosan is használhatók rakománybiztosítás céljából.

·        A rakományrögzítő hevederek hossztengelyük mentén való megtekerése megengedett!

·        A DIN EN 12195-2 szabvány szerint a rakományrögzítő hevederek megtekerése szigorúan tilos volt. Nyitott raktér esetén és leszorításos rakományögzítésnél a hevederek hajlamosak vibrálni és sípolni. Sokan ezért eltekerték a hevedert a tengelye körül, hogy megszűntessék a kellemetlen zajokat. Ez a korábban szürke zónában lévő gyakorlat mostantól hivatalosan is megengedett!

Fontos megjegyezni, hogy a hevedert nem szabad élen elfordítani. A heveder elfordítása csak sík felületen megengedett.

·        A rakománybiztosítási eszközök vizsgálatának dokumentálása A VDI 2700 irányelv előírja, hogy a rakománybiztosítási eszközök vizsgálatát megfelelően kell dokumentálni. A dokumentációnak a vizsgálat típusának és mértékének megfelelőnek kell lennie, és a következőket kell tartalmaznia:

    • A vizsgálat dátuma: A vizsgálat elvégzésének pontos dátuma.
    • A vizsgálat típusa: A vizsgálat típusa, pl. vizuális ellenőrzés, funkcionális ellenőrzés, terhelésvizsgálat.
    • A vizsgálat alapjai: A vizsgálat alapjául szolgáló jogszabályok, irányelvek és szabványok.
    • A vizsgálat részletei: A vizsgálat során elvégzett konkrét lépések és ellenőrzések.
    • A vizsgálat eredménye: A vizsgálat során talált eredmények és megállapítások.
    • A megállapított hibák értékelése: A megállapított hibák súlyosságának értékelése és a további üzemeltetésre vonatkozó javaslatok.
    • A vizsgálatot végző személy neve, beosztása és (esetleg) akadémiai fokozata: A vizsgálatot végző személy azonosítása.
    • A dokumentáció formája: A dokumentáció formája, pl. írásos jelentés, ellenőrző címke, elektronikus bejegyzés.